Již několik měsíců probíhá diskuze nad plány Ministerstva dopravy zřídit státní půjčovnu vozidel. Materiál, který upravuje její fungování zaslalo MD do meziresortního připomínkového řízení. Ministr dopravy Dan Ťok prohlásil „Cílem státu musí být, aby peníze daňových poplatníků byly využity efektivně a pořizoval dotovanou dopravu hospodárně“. SOSaD je dlouhodobě proti této iniciativě, protože státu a SŽDC, která by měla půjčovnu provozovat, chybí např. zázemí podobě dep a opraven. Navíc to může mít značný vliv do zaměstnanosti u ČD a zároveň značné oslabení ČD jako národního dopravce.
Již několik měsíců probíhá diskuze nad plány Ministerstva dopravy zřídit státní půjčovnu vozidel. Materiál, který upravuje její fungování zaslalo MD do meziresortního připomínkového řízení. Ministr dopravy Dan Ťok prohlásil „Cílem státu musí být, aby peníze daňových poplatníků byly využity efektivně a pořizoval dotovanou dopravu hospodárně“. SOSaD je dlouhodobě proti této iniciativě, protože státu a SŽDC, která by měla půjčovnu provozovat, chybí např. zázemí podobě dep a opraven. Navíc to může mít značný vliv do zaměstnanosti u ČD a zároveň značné oslabení ČD jako národního dopravce.
Z osmimiliardového balíku má jít zhruba pět miliard na nákup vlaků pro rychlíkové spoje, zbytek na regionální spoje. U rychlíkových spojů má jít v první řadě o dříve plánované linky z Prahy do Děčína a z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem.
Plán na státní půjčovnu dlouhodobě kritizují České dráhy a odboráři, proti je také prezident Miloš Zeman. Stát částečně ustoupil pouze v tom, že nový model zatím bude v celkovém počtu vlaků výrazně menšinový. Stát navíc v materiálu slibuje Českým drahám prodloužení některých smluv. Tendr na nákup vlaků by měl stát vypsat nejpozději na začátku příštího roku a počítá s tím, že vlaky na vysoutěžených tratích začnou jezdit od prosince 2019.
J.Skopový
Státní půjčovna vozidel
Záložka pro permanentní odkaz.